Duyurular

haziran

2022 yılı Haziran Ayı Aylık Mevzuat Gündemi

2022 yılı Haziran Ayı Aylık Mevzuat Bültenini tek bir çalışma halinde hazırlayarak siz değerli okurlarımızla paylaşıyoruz. Birleşik...

flat-lay-nature-magazine-cover-mock-up-with-leaves_23-2148918384 MAY

2022 yılı Mayıs Ayı Aylık Mevzuat Gündemi

2022 yılı Mayıs Ayı Aylık Mevzuat Bültenini tek bir çalışma halinde hazırlayarak siz değerli okurlarımızla paylaşıyoruz. Birleşik Gümrük...

Nisan

2022 yılı Nisan Ayı Aylık Mevzuat Gündemi

  Bu ay “İHRACATTA POTANSİYEL MÜŞTERİ BULMAK: KOLAY İHRACAT PLATFORMU ” konulu yazı hazırlanmıştır.   Keyifli Okumalar,...

_DSC4216.jpg

(EN) Birleşik Gümrük Müşavirliği ile Manisa Celal Bayar Üniversitesi İş Birliği Protokolü İmzaladı

İmza töreninde Rektör Prof. Dr. Ahmet Ataç, dış ticaretin önemine vurgu yaparken, üretim ve hizmetler sektörlerinin en...

site-mart

2022 yılı Mart Ayı Aylık Mevzuat Gündemi

2022 yılı Mart Ayı Aylık Mevzuat Bültenini tek bir çalışma halinde hazırlayarak siz değerli okurlarımızla paylaşıyoruz. Birleşik Gümrük...

Moldova Menşeli Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı hk.

Açıklama : 07.12.2016 tarihli 29911 sayılı Resmi Gazete ile yayımlanan Moldova Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanmasına ilişkin Tebliğ ile Ek-1 sayılı listede yer alan ürünlerle ilgili olarak tarife kontenjanı açılmıştır. Ürün listesi ve başvuru evraklarına linkimizden ulaşabilirsiniz.

Ekonomi Bakanlığından:

Amaç ve kapsam

MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 17/10/2016 tarihli ve 2016/9379 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Moldova Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar uyarınca, Moldova Cumhuriyeti menşeli bazı tarım ürünleri ithalatında uygulanacak tarife kontenjanlarının düzenlenmesidir.

Dayanak

MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, Moldova Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar ve 14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde yer alan;

  1. a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
  2. b) Başvuru sırasına göre eşit oranda tahsis yöntemi (EOTY): Başvurunun tarife kontenjanı dönemi içerisinde yapıldığı ve tarife kontenjanının, tarife kontenjanı tahsisi yapılabilecek nitelikteki başvuru sahibi firmalara, ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde başvuru sırası dikkate alınarak eşit miktarda tahsis edildiği yöntemi,
  3. c) Denetim birimleri: Ekonomi Bakanlığı Denetim Hizmetleri Başkanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığının ilgili denetim birimlerini,

ç) Firma: Tarife kontenjanlarından faydalanmak üzere başvuruda bulunan, ticaret siciline veya esnaf ve sanatkar siciline ve ilgili sanayi ve/veya ticaret odasına veya esnaf ve sanatkarlar odasına kayıtlı, gerçek veya tüzel kişiler ile tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşları,

  1. d) Geleneksel ithalatçı: Referans döneminde tarife kontenjanı konusu maddeye ilişkin ithalat performansı olan firmayı,
  2. e) Genel Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünü,
  3. f) İthal lisansı: Tarife kontenjanı uygulaması kapsamında ithalat yapılmasını sağlamak üzere Bakanlıkça düzenlenen fiziksel ya da elektronik belgeyi,
  4. g) İthalat performansı: Firmanın başvurusunun değerlendirildiği tarihteki Bakanlık Bilgi Sistemi verileri esas alınarak tespit edilen, tarife kontenjanı konusu maddede referans döneminde gerçekleştirdiği ithalat miktarını (tarife kontenjanı konusu maddeye ait ayrı bir gümrük tarife istatistik pozisyonu bulunmaması halinde tarife kontenjanı açılan ilgili gümrük tarife istatistik pozisyonu kapsamında yapılan toplam ithalat miktarını),

ğ) Referans dönemi: Tarife kontenjanı başvurusunun yapıldığı yıl hariç son iki takvim yılını,

  1. h) Sanayici: Referans döneminde tarife kontenjanı konusu maddeye ilişkin üretim performansı ve/veya tüketim performansı olan (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) firmayı,

ı) Talep toplama yöntemi (TTY): Başvuruların tarife kontenjanı dönemi başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde yapıldığı ve başvuru döneminin bitmesini müteakip, tarife kontenjanı tahsisatı yapılabilecek nitelikteki başvuru sahibi firmalara, ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatının yapıldığı yöntemi,

  1. i) Tarife kontenjanı: Belirli bir dönem itibarıyla gümrük vergisinde ve/veya diğer mali yüklerde indirim yapılan ya da muafiyet sağlanan ithalatın miktarını,
  2. j) Tarife kontenjanı başvuru dönemi: TTY’ye göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için tarife kontenjanı döneminin başlangıcından önceki 1 (bir) ayı, EOTY’ye göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için ise tarife kontenjanı dönemi ile aynı dönemi,
  3. k) Tarife kontenjanı dönemi: Tarife kontenjanı kapsamında ithalatın yapılabileceği belirli bir dönemi,
  4. l) Tüketim performansı: Firmanın, referans döneminde üretimde hammadde olarak kullandığı tarife kontenjanı konusu maddenin (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını,
  5. m) Üretim performansı: Firmanın, referans döneminde tarife kontenjanı konusu maddede gerçekleştirdiği üretim (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını,

ifade eder.

Tarife kontenjanı tahsisatı için başvuru ve başvuruların sonuçlandırılması

MADDE 4 – (1) Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarından dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olanlar için, tarife kontenjanı döneminin başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde, dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olanlar için ise tarife kontenjanı dönemi içerisinde, Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur.

(2) Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların, her tarife kontenjanı dönemi için; dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanı tahsisatı başvurusunda her defasında tam ve eksiksiz olarak; dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanında ise sadece ilk tarife kontenjanı tahsisatı başvurusunda tam ve eksiksiz olarak, Ek-2’de yer alan belgeler ile birlikte Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur.

(3) Ancak, dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanında her tarife kontenjanı döneminde firmalar adına yapılan ilk tarife kontenjanı tahsisatını müteakip aynı tarife kontenjanı tahsisatı için yapılacak başvuruda tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların; Ek-2’de yer alan belgelerden her halükarda 1 ve 4 numaralı belgeler ve diğer belgelerden ise sadece geçerliliğini yitirmiş ve güncellenmesi gerekli olanlar ile birlikte, Ek-2’de açıklandığı şekliyle, Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur.

(4) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarında, tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz etme veya başvuru dönemi içerisinde müracaat etme şartı aranmaz.

(5) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının tahsisatı için yapılan başvurulara ilişkin eksiklikler tarife kontenjanı dönemi içerisinde tamamlanamaz ve eksikliklerin giderilmesi ile ilgili firmalara Genel Müdürlükçe bildirim yapılmaz. Ancak, ihtiyaç duyulması halinde Genel Müdürlükçe Ek-2’de yer alan belgeler ile ilgili firmadan ve/veya bu belgeleri düzenleyen kurum ve kuruluşlardan ek veya açıklayıcı bilgi ve belge talep edilebilir.

(6) Tarife kontenjanı tahsisatı taleplerine ilişkin başvurularda Bakanlığa ibraz edilen belgeler hiçbir suretle iade edilmez ve başka bir başvuru için kullanılamaz.

(7) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olan tarife kontenjanlarının her biri için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi durumda, değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki en son başvuru değerlendirmeye alınır.

(8) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olan tarife kontenjanlarının her biri için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi durumda, değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki ilk başvuru değerlendirmeye alınır. Ancak, aynı tarife kontenjanı döneminde daha önce aynı tarife kontenjanında adına ithal lisansı düzenlenmiş olan firmalara aynı tarife kontenjanında yeniden ithal lisansı düzenlenebilmesi için fiziksel ithal lisansının aslı Bakanlığa iade edilir, elektronik ithal lisansında ise kalan kısım kullandırılmaz ve söz konusu belge kapatılır.

(9) Bu Tebliğ kapsamındaki tarife kontenjanlarının tahsisatı için, Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak içermeyen veya tarife kontenjanı başvuru dönemi içerisinde yapılmayan veya Ek-1’deki tabloda ilgili tarife kontenjanının karşısında “Tahsisat Yapılacak Firma Türü” sütununda belirtilen nitelikte olmayan firmalar tarafından yapılan veya bu Tebliğ hükümlerine istinaden adlarına ithal lisansı düzenlenmemesi hususunda yaptırıma tabi olan firmalar tarafından yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer alan herhangi bir tarife kontenjanının tamamının tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlara tahsis edilmesi durumunda diğer firmalarca söz konusu tarife kontenjanına ilişkin yapılmış başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılan herhangi bir tarife kontenjanının tamamının tahsis edilmesini müteakiben söz konusu tarife kontenjanının tahsisatına ilişkin yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır.

(10) Bu Tebliğ kapsamındaki tarife kontenjanlarının tahsisatı için yapılan başvurularda, başvuru konusu eşyaya ait 12 haneli Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (G.T.İ.P.), madde ismi ve tarife kontenjanı kapsamında ithal edilecek miktar bilgisinin her bir G.T.İ.P. için başvuru formunda açık biçimde yazılması zorunludur. Değerlendirmede, başvuru formunda belirtilen 12 haneli G.T.İ.P. veya G.T.İ.P.’ler esas alınır.

(11) Ek-1’deki tablonun Tarife Kontenjanı Kod No sütununda belirtilen kod numarası altında yer alan birden fazla G.T.İ.P. için talepte bulunulacak ise, toplam talep miktarı bir defada talep edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarını geçemez. TTY’ye veya 8 inci maddenin altıncı fıkrası uyarınca EOTY’ye göre yapılacak dağıtım sonucu her bir tarife kontenjanı kod numarası için firma payına düşen miktar talep edilen G.T.İ.P.’ler arasında dağıtılır.

Tarife kontenjanı tahsisat yöntemi

MADDE 5 – (1) Ek-1’deki tabloda Tahsisat Yöntemi sütunundaki;

  1. a) TTY ibaresi, talep toplama yöntemi,
  2. b) EOTY ibaresi, başvuru sırasına göre eşit oranda tahsis yöntemi,

ile ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder.

Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar

MADDE 6 – (1) Ek-1’de yer alan tabloda Tahsisat Önceliği Bulunan Kurum ve Kuruluşlar sütunundaki;

  1. a) ESK ibaresi, Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünün,
  2. b) TMO ibaresi, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğünün,
  3. c) YTTSKB ibaresi, Yağlı Tohumlar Tarım Satış Kooperatifleri Birliklerinin,

ç) TŞF ibaresi, Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. Genel Müdürlüğünün,

ilgili tarife kontenjanında tahsisat önceliği bulunduğunu ifade eder.

Tarife kontenjanı tahsisatı yapılacak firmalar

MADDE 7 – (1) Ek-1’deki tabloda Tahsisat Yapılacak Firma Türü sütunundaki;

  1. a) Ü harfi, üretim performansı olan sanayicilere,
  2. b) T harfi, tüketim performansı olan sanayicilere,
  3. c) İ harfi, geleneksel ithalatçılara,

ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder.

Dağıtım kriterleri

MADDE 8 – (1) Ek-1’deki tabloda Bir Defada Talep Edilebilecek Azami Tarife Kontenjanı Miktarı sütununda belirtilen miktar, söz konusu tablonun Tarife Kontenjanı Dönemi sütununda tarife kontenjanının karşısında yer alan dönemde ilgili tarife kontenjanında, dağıtımı EOTY’ye göre yapılan tarife kontenjanları için bir firmaya bir defada tahsis edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarlarını; dağıtımı TTY’ye göre yapılan tarife kontenjanları için ise bir firmanın talep edebileceği ve bir firmaya tahsis edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarlarını belirtmektedir.

(2) Firmalara başvurusunda talep ettiği tarife kontenjanı miktarından daha fazla miktarda tahsisat yapılamaz.

(3) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşların talepte bulunması halinde, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının tamamı veya bir bölümü söz konusu kurum ve kuruluşlara tahsis edilebilir. Aksi durumda Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri çerçevesinde değerlendirmeye alınabilecek nitelikte başvuruda bulunan firmalara tahsis edilir.

(4) Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri çerçevesinde yapılacak dağıtımda herhangi bir firmanın talep ettiği miktardan daha fazla tahsisat hakkı oluşması halinde, firmanın talep ettiği tarife kontenjanı miktarının tamamının tahsisatı yapılır ve tahsisat hakkının talep edilen miktarı aşan kısmı, her defasında talep edilen tarife kontenjanı miktarından daha fazla tahsisat hakkı oluşan firma(lar) hariç tutularak diğer firmalar arasında aynı kriterlerle yeniden dağıtılarak tahsis edilir.

(5) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanları tahsisatı için yapılan ve değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki başvurularda talep edilen toplam tarife kontenjanı miktarının, tahsis edilebilecek toplam tarife kontenjanı miktarıyla aynı veya daha düşük olması halinde talepler aynen karşılanır ve tahsisatı yapılmayan tarife kontenjanı miktarının dağıtımı Bakanlıkça yayımlanacak yeni bir tebliğ ile yapılabilir.

(6) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılan tarife kontenjanlarına ilişkin başvurular, Bakanlık genel evrak kayıt tarihi ve kayıt numarası esas alınarak, aynı tablonun Bir Defada Talep Edilebilecek Azami Tarife Kontenjanı Miktarı sütununda ilgili tarife kontenjanının karşısında yer alan miktarı aşmamak üzere, sırasıyla sonuçlandırılır. Ancak tarife kontenjanı başvuru döneminin başlangıç tarihinden itibaren ilk 5 (beş) iş günü içerisinde yapılan başvurularda talep edilen toplam miktarın o madde için açılmış toplam tarife kontenjanı miktarını aşması durumunda, sadece bu talepler toplam tarife kontenjanının eşit şekilde tahsis edilmesiyle karşılanır.

İthal lisansı düzenlenmesi

MADDE 9 – (1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatı yapılan firmalar adına Bakanlıkça ithal lisansının elektronik olarak düzenlenmesi halinde Gümrük ve Ticaret Bakanlığının elektronik ortamda vereceği belge numarası/belge satır numarası başvuru formunda belirtilen firmaya ait e-posta adresine elektronik olarak iletilir ve başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim yapılmaz. Başvuru formunda firmaya ait doğru ve geçerli bir e-posta adresinin bildirilmemesi halinde doğabilecek sorunlardan Bakanlık sorumlu tutulamaz.

(2) Elektronik olarak düzenlenememesi halinde, fiziksel ithal lisansı bir tanesi tarife kontenjanı tahsisi yapılan firmaya verilmek üzere (firma nüshası) ve bir tanesi Bakanlıkta kalmak üzere (Bakanlık nüshası) 2 (iki) nüsha olarak düzenlenir.

(3) Bakanlığa iade edilen fiziksel ithal lisansı hiçbir suretle firmalara geri verilmez.

(4) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için talepte bulunulması durumunda bir tarife kontenjanı için tahsis edilen miktarın birden fazla fiziksel ithal lisansı düzenlenerek kullandırılması mümkündür.

İthal lisansı kullanımı

MADDE 10 – (1) Bu Tebliğ kapsamında Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansları, ithal lisansında belirtilen süre sonuna kadar geçerli olup, bu süre kesinlikle uzatılamaz.

(2) Bu Tebliğ kapsamında ithal edilecek maddeye ilişkin gümrük beyannamesinin, ithal lisansının geçerlilik süresi içerisinde tescil edilmiş olması şarttır.

(3) Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, ithal lisansının firma tarafından ilgili gümrük idaresine ibrazı zorunludur.

(4) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansıyla yapılacak ithalatta sadece ithal lisansında kayıtlı miktar kadar ithalat için indirimli gümrük vergisi ve/veya diğer mali yükler uygulanmak üzere ithalat yapılabilir.

(5) İthal lisansı kapsamındaki ithalatın doğrudan ithal lisansı sahibi firma tarafından yapılması zorunludur. İthal lisansı üçüncü kişilere devredilemez.

(6) İthal lisansının fiziksel olarak düzenlenmesi halinde lisansın tarih ve sayısı, elektronik olarak düzenlenmesi halinde ise Bakanlıkça firmaya e-posta ile bildirilen belge numarası/belge satır numarası yükümlü tarafından gümrük beyannamesinin ilgili alanına beyan edilir.

Gümrük idaresince yapılacak işlemler

MADDE 11 – (1) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansıyla yapılacak ithalatta, ithal lisansı ithalat işlemleri sırasında ilgili gümrük idaresince aranır.

(2) Fiziksel olarak düzenlenen ithal lisansları kapsamında yapılan ithalata ilişkin gerekli düşümler ilgili gümrük idaresi tarafından ithal lisansının firma nüshasının arka yüzüne işlenerek imza ve mühür altına alınır. Bu sayfada yer kalmaması halinde, yeni sayfa ilave edilerek ilave edilen sayfa adedi ithal lisansı firma nüshasının aslına derç edilerek imza ve mühür altına alınır.

(3) Elektronik ithal lisansı kapsamında yapılan ithalata ilişkin düşümler elektronik olarak yapılır.

İthal lisansının revizesi

MADDE 12 – (1) İthal lisansı değişikliği veya ithal lisansı revizesi talep edilemez.

İthal lisansının zayii

MADDE 13 – (1) Fiziksel olarak düzenlenen ithal lisansının zayii (kaybolması veya kullanılamaz hale gelmesi) halinde, zayie ilişkin gazete ilanı ve/veya bu hususu belgelendiren ilgili belgeler ile başvurulması halinde, Bakanlıkça üzerine “Zayiinden dolayı yeniden düzenlenmiştir” şeklinde şerh düşülerek, ithal lisansının kullanılmamış olan kısmı için yeni ithal lisansı düzenlenebilir.

(2) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılan tarife kontenjanları kapsamında düzenlenmiş olan ve tamamı kullanılmış bulunan fiziksel ithal lisansının zayii halinde, zayie ilişkin gazete ilanı ve/veya bu hususu belgelendiren ilgili belgeler ile başvurulması durumunda, 4 üncü maddenin sekizinci fıkrasında belirtilen en son ithal lisansı firma nüshasının aslının Bakanlığa iade edilmesi şartı aranmaz.

Yaptırım

MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansı ile yapılacak ithalat işlemlerine esas olan fiziksel ya da elektronik belgelerde tahrifat yapıldığının veya sahte belge kullanıldığının veya ithal lisansının üçüncü kişilere devredildiğinin veya ithal lisansına konu ithal işlemlerinde bu Tebliğ ile belirtilen diğer hususlara aykırı davranıldığının Denetim birimlerince tespiti halinde, Bakanlıkça ilgili ithal lisansı iptal edilir ve kendilerine iptal işleminden itibaren 5 (beş) yıl süreyle bu Tebliğ çerçevesinde tarife kontenjanı tahsis edilmez.

Diğer mevzuat hükümleri

MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ, ithal lisansı kapsamında ithalatı gerçekleşecek maddenin ithalatının tabi olduğu diğer mevzuat hükümlerinin uygulanmasını engellemez.

Yetki

MADDE 16 – (1) Bakanlık, bu Tebliğ hükümlerine istinaden, genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari yoldan çözümlemeye yetkilidir.

2016 ve 2017 yılına ilişkin tarife kontenjanları

GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 2016 yılına münhasıran, 17/10/2016 tarihli ve 2016/9379 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Moldova Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar çerçevesinde açılan tarife kontenjanlarının altıda biri dağıtılır.

(2) 2016 yılına münhasıran, tahsisatı TTY’ye göre yapılan tarife kontenjanlarından faydalanabilmek için, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren 15 gün içerisinde tam ve eksiksiz olarak Ek-2’de yer alan belgeler ile birlikte Bakanlığa müracaat edilmesi gerekmektedir.

(3) 2017 yılına münhasıran, tahsisatı TTY’ye göre yapılan tarife kontenjanlarından faydalanabilmek için, 2017 yılının Ocak ayı içerisinde tam ve eksiksiz olarak Ek-2’de yer alan belgeler ile birlikte Bakanlığa müracaat edilmesi gerekmektedir.

Yürürlük

MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 18 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.

EKLER

  • Ek-1 Moldova Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Uygulanan Tarife Kontenjanları Listesi
  • Ek – 2 Başvurularda İbrazı Gereken Belgeler
  • Ek – 3 Moldova Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Uygulanan Tarife Kontenjanından Yararlanmak ve İthal Lisansı Almak İçin Başvuru Formu Örneği
  • Ek – 4 Faaliyet Formu Örneğ

Ek-1

Moldova  Cumhuriyeti  Menşeli Bazı Tarım Ürünleri  İthalatında Uygulanan Tarife Kontenjanları Listesi

Tarife Kontenjanı Kod No G.T.İ.P. Madde İsmi Tarife
Kontenjanı
Dönemi
Bir Defada Talep Edilebilecek Tarife
Kontenjanı
Miktarı
Tahsisat Yapılacak Firma Türü Tahsisat Yöntemi Tahsisat Önceliği Bulunan Kurum ve Kuruluşlar
MD001 02.03 Domuz eti (taze, soğutulmuş veya dondurulmuş) 01.01-31.12 500 Ton T TTY ESK
MD002 04.03 Yayıkaltı, pıhtılaştırılmış süt ve krema, yoğurt, kefir ve diğer fermente edilmiş veya asitliği artırılmış süt ve krema (konsantre edilmiş veya ilave şeker veya diğer tatlandırıcı maddeler katılmış olsun olmasın veya aroma veya ilave meyva, sert kabuklu meyva veya kakao içersin içermesin) 01.01-31.12 100 Ton Ü,T,İ TTY
MD003 04.05 Sütten elde edilen tereyağı ve diğer katı ve sıvı yağlar; sürülerek yenilen süt ürünleri 01.01-31.12 500 Ton Ü,T,İ TTY
MD004 04.06 Peynir ve pıhtılaştırılmış ürünler 01.01-31.12 300 Ton Ü,T,İ TTY
MD005 04,07
(0407.21, 0407.29,
0407.90
hariç)
Kuş ve kümes hayvanlarının yumurtaları (kabuklu, taze, dayanıklı hale getirilmiş veya pişirilmiş) 01.01-31.12 10.000
Adet
Ü,T,İ EOTY
MD006 0802.31 Kabuklu 01.01-31.12 20 Ton Ü,T,İ EOTY
0802.32 Kabuksuz
0802.90.85 Diğerleri
MD007 0809.40 Erik ve Çakal Eriği 01.01-31.12 10 Ton Ü,T,İ EOTY
MD008 0813.20 Erik 01.01-31.12 10 Ton Ü,T,İ EOTY
MD009 10.03 Arpa 01.01-31.05 10.000 Ton T TTY TMO
MD010 1005.90 Diğerleri 01.01-31.05 8.000 Ton T TTY TMO
MD011 12.01 Soya fasulyesi (kırılmış olsun olmasın) 01.01-31.12 100 Ton Ü,T,İ EOTY
MD012 1205.10 Düşük erusik asitli rep veya kolza tohumlan 01.01-31.12 2.000 Ton T TTY YTTSKB
MD013 12.06 Ayçiçeği tohumu (kırılmış olsun olmasın) 01.01-31.05 5.000 Ton T TTY YTTSKB
MD014 1507.10 Ham yağ (sakızı ayrılmış olsun olmasın) 01.01-31.05 2.500 Ton T TTY YTTSKB
MD015 15.12 Ayçiçeği tohumu, aspir veya pamuk tohumu yağları ve bunların fraksiyonları (rafine edilmiş olsun olmasın, fakat kimyasal olarak değiştirilmemiş) 01.01-31.05 1.500 Ton T TTY YTTSKB
MD016 17.04 Kakao içermeyen şeker mamulleri (beyaz çikolata dahil) 01.01-31.12 10 Ton Ü,T EOTY
MD017 18.06 Çikolata ve kakao içeren diğer gıda müstahzarları 01.01-31.12 10 Ton Ü,T EOTY
MD018 19.05 Ekmek, pasla, kek, bisküvi ve diğer ekmekçilik mamulleri (kakao içersin içermesin); hosti, eczacılıkta kullanılan boş ilaç kapsülleri, mühür güllacı, pirinç kağıdı ve benzeri ürünler 01.01-31.12 10 Ton Ü,T EOTY
MD019 20.05
(2005.70 hariç)
Diğer sebzeler (sirke veya asetik asitten başka usullerle hazırlanmış veya konserve edilmiş, dondurulmamış) (20.06 pozisyonundaki ürünler hariç ) 01.01-31.12 20 Ton Ü,T,İ EOTY
MD020 20.07 Reçeller, jöleler, marmelatlar, meyva veya sert kabuklu meyva püresi, meyva veya sert kabuklu meyva pastları (pişirilerek hazırlanmış) (ilave şeker veya diğer tatlandırıcı maddeleri içersin içermesin) 01.01-31.12 10 Ton Ü,T,İ EOTY
MD021 20.09 Meyva suları (üzüm şırası dahil) ve sebze suları (fermente edilmemiş ve alkol katılmamış), ilave şeker veya diğer tatlandırıcı maddeler katılmış olsun olmasın 01.01-31.12 20 Ton Ü,T,İ EOTY
MD022 21.03 Soslar ve müstahzarları; çeşni ve lezzet verici karışımlar; hardal unu ve kaba unu ve hazır hardal 01.01-31.12 10 Ton Ü,T,İ EOTY
MD023 2105.00 Dondurma ve yenilen diğer buzlar (kakao içersin içermesin) 01.01-31.12 20 Ton Ü,T EOTY
MD024 22.02 Sular (mineral sular ve gazlı sular dahil) (ilave şeker veya diğer tatlandırıcı maddeler katılmış veya aromalandırılmış) ve alkolsüz diğer içecekler (20.09 pozisyonundaki meyve ve sebze suları hariç) 01.01-31.12 5.000
Litre
Ü,T,İ EOTY
MD025 2204.10 Köpüklü şaraplar 01.01-31.12 2.000 Litre Ü,T,İ EOTY
2204.21 Muhtevası 2 litre veya daha az kaplarda olanlar
2204.29 Diğerleri
MD026 23.06 Bitkisel katı veya sıvı yağların
ekstraksiyonundan (özütleme) (23.04 ve 23.05 pozisyonundakiler hariç) arta kalan küspe ve diğer katı artıklar (öğütülmüş veya “pellet” halinde olsun olmasın)
01.01-31.12 50 Ton Ü,T EOTY
MD027 24.01
(2401.10.60.00.00.
2401.20.60.00.00
hariç)
Yaprak tütün ve tütün döküntüleri [Şark tipi hariç] 01.01-31.12 5 Ton Ü,T EOTY

 

Ek – 2

Başvurularda İbrazı Gereken Belgeler

A- Tüm başvurular için ibrazı gereken belgeler:

1- Bir örneği Ek-3’te yer alan “Başvuru Formu” (Firmayı temsil ve ilzama yetkili temsilci veya temsilciler tarafından imzalanmış ve imza sahiplerinin ad ve soyadlarının açıkça yazılmış olması ve her başvuruda ibraz edilmesi gerekmektedir.)

2- İmza sahiplerinin firmayı temsil ve ilzama yetkili olduğunu kanıtlayan geçerli imza sirkülerinin veya imza beyanlarının aslı veya noter onaylı sureti

3- Firma unvanının yer aldığı Ticaret Sicil Gazetesi‘nin aslı veya noter veya ticaret ve/veya sanayi odaları veya ticaret sicili memurlukları tarafından onaylı örneği veya firma/esnaf-sanatkarın unvanının yer aldığı Esnaf ve Sanatkarlar Sicil Gazetesi’nin aslı veya noter veya esnaf ve sanatkarlar odaları veya esnaf ve sanatkar sicil müdürlüğü tarafından onaylı örneği (Unvan değişikliği olması durumunda, unvan değişiklikleri ile mevcut duruma ilişkin ticaret sicil gazetelerinin/esnaf ve sanatkarlar sicil gazetesinin her birinin ibrazı gerekmektedir.)

4- Aynı tarife kontenjanı döneminde, aynı tarife kontenjanı için yeniden başvuruda bulunan firmalar için, söz konusu tarife kontenjanına ilişkin firma adına düzenlenen en son fiziksel ithal lisansının aslı (Bakanlık tarafından elektronik ithal lisansı düzenlenmiş olması halinde belge iade şartı aranmaz, ancak bu Tebliğin 4 üncü maddesinin sekizinci fıkrasında belirtildiği şekilde işlem yapılır.)

B- Sanayici vasfı ile müracaat edecekler için ibrazı gereken ek belgeler:

1- Tarife kontenjanı talebi yapılan maddeyle ilgili üretim ve/veya tüketim rakamlarını ayrıntılı olarak içeren geçerli kapasite raporunun bağlı bulunulan ticaret ve/veya sanayi odası ya da esnaf ve sanatkârlar odası tarafından tasdik edilmiş sureti (Kapasite raporunun aslı veya noter onaylı sureti kabul edilmeyecektir.)

2- Bir örneği Ek-4’te yer alan ve firmayı temsil ve ilzama yetkili temsilci veya temsilciler ve yeminli mali müşavir tarafından imzalanmış olan Faaliyet Formu (Ekine formu tasdik eden Yeminli Mali Müşavirin bağlı bulunduğu Yeminli Mali Müşavirler Odası’ndan alınan ve başvuru tarihi itibariyle geçerli olan “Faaliyet Belgesi”nin eklenmiş olması gerekmektedir.)

Açıklamalar :

1- Tarife kontenjanı tahsis taleplerine ilişkin başvurularda Bakanlığa ibraz edilen belgeler hiçbir suretle iade edilmez ve başka bir başvuru için kullanılamaz.

2- Başvuru için gerekli bilgi ve belgeleri tam ve eksiksiz olarak içermeyen ve süresi içerisinde usulüne uygun olarak yapılmayan başvurular olumsuz sonuçlandırılır.

3- Sanayici vasfı ile tarife kontenjanı tahsis talebinde bulunan firmalar, ibraz ettikleri “Sanayici vasfı ile müracaat edecekler için ibrazı gereken ek belgeler”in tam ve eksiksiz olmaması halinde, tarife kontenjanı tahsisatında sanayici vasfı ile değerlendirilmez. Ancak, ilgili firmanın “Tüm başvurular için ibrazı gereken belgeler”i tam ve eksiksiz olarak ibraz etmiş olması ve ilgili tarife kontenjanının sanayici vasfı olmayan firmalara da tahsis edilebilecek nitelikte olması halinde, söz konusu firma başvurusu sadece bu kapsamda değerlendirilir.

Ek – 3

Moldova  Cumhuriyeti  Menşeli Bazı Tarım Ürünleri  İthalatında Uygulanan Tarife Kontenjanından Yararlanmak ve İthal Lisansı Almak İçin Başvuru Formu Örneği
Tarih: ……/…./……..
EKONOMİ BAKANLIĞINA
(İthalat Genel Müdürlüğü)

 

2016/9379 sayılı  “Moldova Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar”  ile bu karara istinaden hazırlanan “Moldova Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanmasına İlişkin Tebliğ”  kapsamında, aşağıda belirtilen madde için firmamız adına tahsis yapılması ve İthal Lisansı düzenlenmesi hususunda gereği müsaadelerine arz olunur.

Bakanlığınızca talep edilen bilgi ve belgeler eksiksiz olarak sunulmakta olup, yaptığımız başvuruda yer alan bilgilerin doğru olduğunu ve bilgilerin doğru olmaması halinde doğacak hukuki sorumluluktan müştereken ve/veya müteselsilen sorumlu olduğumuzu kabul ve taahhüt ederiz.

Firma Yetkilisinin Adı Soyadı:
Firma Yetkilisinin Unvanı:
İmza-Kaşe:

I- Firmanın;

1)Türü A – Sanayici
 a) Tarife kontenjanı konusu maddenin üreticisi
 b) Tarife kontenjanı konusu maddenin üretimde hammadde olarak kullanıcısı
B – Tarife kontenjanı konusu maddenin geleneksel ithalatçısı
C – Tahsisat önceliği bulunan kurum veya kuruluş

2) Adı/Unvanı(1):
3) Bağlı bulunulan vergi dairesi ve vergi sicil numarası/T.C. kimlik numarası:
4) Sigorta Sicil Numarası:
5) Tebligat adresi(2):
6) Telefon:                         Faks:                         E- posta: (3)
7) Başvuru sahibi firma adına irtibat sağlayacak kişi:

II- Tarife kontenjanı tahsisi talebinde bulunulan maddenin:

1) Tarife Kontenjanı Kod No :
2) Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu ve madde ismi(4) G.T.İ.P. 1 G.T.İ.P. 2 G.T.İ.P. 3
3) Menşe ülkesi :
4) Türkiye’ye ihraç amacıyla yüklemenin yapılacağı ülke:
5) Tahsisi talep edilen maddenin miktarı ve ölçü birimi(5): Rakam ile :
Yazı ile :

III- Tarife kontenjanı tahsisi talep edilen maddenin değeri (mal bedeli, navlun ve sigorta ayrı ayrı belirtilecektir):

G.T.İ.P. 1 G.T.İ.P. 2 G.T.İ.P. 3
Mal bedeli Rakam ile
Yazı ile
Sigorta Rakam ile
Yazı ile
Navlun Rakam ile
Yazı ile
Diğer Rakam ile
Yazı ile
TOPLAM Rakam ile
Yazı ile
Birim Fiyatı (CIF) Rakam ile
Yazı ile

Açıklamalar:

(1) Firmanın Ticaret Sicil Gazetesi’nde veya Esnaf ve Sanatkârlar Sicil Gazetesi’nde yer alan unvanı tam olarak yazılacak.

(2) Sadece firmanın Ticaret Sicil Gazetesi’nde veya Esnaf ve Sanatkârlar Sicil Gazetesi’nde yer alan resmi tebligat adresi yazılacak.

(3) İş bu Tebliğin 9 uncu maddesinde belirtildiği üzere firmaya ait doğru ve geçerli bir e-posta adresinin bildirilmesi gerekmektedir.

(4) Başvurulan Tarife Kontenjanı Kod No’sunda birden fazla gümrük tarife istatistik pozisyonu (G.T.İ.P) için talepte bulunulacaksa her birinin G.T.İ.P ve madde ismi ayrı ayrı belirtilecektir.

(5) Ölçü biriminin, tahsis talebinde bulunulan tarife kontenjanının açıldığı ölçü birimi ile aynı birim cinsinden yazılması şarttır. Birden fazla 12 haneli G.T.İ.P. için talepte bulunulacak ise, toplam talep miktarı bir defada talep edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarını geçemez.

Ek – 4

Faaliyet Formu Örneği
                                                                                                                                                               Tarih:…./…/….

Aşağıda unvanı ve sicil numaraları belirtilen firmanın başvurusu üzerine, firmanın muhasebe kayıtlarının ve ilgili diğer belgelerin tetkiki sonucunda firmanın faaliyetlerine ilişkin aşağıda yer alan bilgilere ulaşılmış olup, söz konusu bilgilerin doğru olduğunu ve bilgilerin doğru olmaması halinde doğacak hukuki sorumluluktan müştereken ve müteselsilen sorumlu olduğumuzu kabul ve taahhüt ederiz.
Firma Yetkilisi/Yetkilileri                                                                                             YMM Adı Soyadı
Adı Soyadı,  Unvan                                                                                                                    Mühür
İmza ve Kaşe(1)                                                                                                                   İmza ve Kaşe

 

1- Tarife Kontenjanı Tahsis Talebinde Bulunan Firmaya İlişkin Bilgiler
a) Firma Unvanı(2)
b) Adres(2)ve Telefon/Faks Numarası
c) Üye Olduğu Ticaret ve/veya Sanayi Odası/Esnaf ve Sanatkarlar Odası
ç) Ticaret ve/veya Sanayi/Esnaf ve Sanatkar Sicil No
d) Vergi Dairesi ve Vergi Sicil Numarası/ T.C. Kimlik Numarası
e) l.Yıl Gelir/Kurumlar Vergisi Tutarı(3)
f) 2.Yıl Gelir/Kurumlar Vergisi Tutarı(4)
g) Sigorta Müdürlüğü ve Sigorta Sicil No
ğ) l.Yıl Sigortalı İşçi Gün Sayısı(3)
h) 2.Yıl Sigortalı İşçi Gün Sayısı(4)
2- Firmanın Üretim ve/veya Tüketim Faaliyetine İlişkin Bilgiler(5)
a) Üretilen Maddenin İsmi
aa) Yıllık Üretim Kapasitesi
ab) 1. Yıl Üretim Miktarı(3)
ac) 2. Yıl Üretim Miktarı(4)
b)Üretimde Hammadde Olarak Kullanılan Maddenin İsmi
ba) Tüketim Kapasitesi
bb) l.Yıl Tüketim Miktarı(3)
bc) 2. Yıl Tüketim Miktarı (4)
3- İncelemeyi Yapan Yeminli Mali Müşavirin
a) Adı Soyadı
b) Bağlı Olduğu Oda ve Sicil Numarası
c) Adres ve Telefon/Faks Numarası
Açıklamalar:
(1) Firmayı temsil ve ilzama yetkili temsilci veya temsilciler tarafından imzalanmış olması gerekmektedir.
(2) Firmanın Ticaret Sicil Gazetesi’nde veya Esnaf ve Sanatkarlar Sicil Gazetesi’nde yer alan unvanının ve adresinin tam olarak yazılması gerekmektedir.
(3) 1. Yıl, başvurunun yapıldığı yıldan 2 yıl önceki yıl (örneğin; 2016 yılında başvuru yapılmışsa 1. Yıl” 2014 yılıdır) anlamındadır.
(4) 2. Yıl: başvurunun yapıldığı yıldan l yıl önceki yıl (örneğin: 2016 yılında başvuru yapılmışsa “2. Yıl” 2015 yılıdır) anlamındadır.
(5) Üretim miktarına sadece tarife kontenjanı konusu maddede firmanın gerçekleştirdiği üretim miktarı, tüketim miktarına ise sadece tarife kontenjanına konu madde bir başka malın üretiminde hammadde olarak kullanılıyor ise doğrudan üretimde hammadde olarak kullanılan miktarı yazılacaktır. Üretim ve tüketim miktarlarının belirlenmesinde bu Tebliğin “Tanımlar” başlıklı 3 üncü maddesi hükümlerine uyulması şarttır. Kapasite, üretim ve tüketim miktarlarının ölçü biriminin tahsis talebinde bulunulan tarife kontenjanının açıldığı ölçü birimi ile aynı birim cinsinden yazılması şarttır.